Image by Freepik

 

Η Lauren Landry είναι η Διευθύντρια Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Harvard Business School Online. Πριν από την ένταξή της στο HBS Online, εργάστηκε στο Northeastern University και στο BostInno, όπου έγραψε σχεδόν 3.500 άρθρα με θέμα την τεχνολογία και την εκπαίδευση σε πρώιμο στάδιο – συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της έναρξης του HBS Online. Όταν δεν είναι στο HBS Online, μπορείτε να τη βρείτε να διδάσκει ένα μάθημα για τα ψηφιακά μέσα στο Emerson College, να πίνει καφέ ή να λέει σε όποιον θέλει να ακούσει τρομερά γλυκανάλατα αστεία. Το παρακάτω άρθρο της για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, γράφτηκε τον Απρίλιο του 2019, αλλά επικαιροποιήθηκε τον Αύγουστο του 2023. Ας δούμε τι αναφέρει:

Οι τεχνικές δεξιότητες που σας βοήθησαν να εξασφαλίσετε την πρώτη σας προαγωγή μπορεί να μην εγγυώνται την επόμενη. Αν φιλοδοξείτε να βρεθείτε σε ηγετικό ρόλο, υπάρχει μια συναισθηματική δεξιότητα που πρέπει να λάβετε υπόψη σας. Είναι αυτή που σας βοηθά να καθοδηγείτε με επιτυχία ομάδες, να διαχειρίζεστε το άγχος, να παρέχετε ανατροφοδότηση και να συνεργάζεστε με άλλους.

Ονομάζεται Συναισθηματική Νοημοσύνη και είναι μία από τις πιο περιζήτητες διαπροσωπικές δεξιότητες στον εργασιακό χώρο. Στην πραγματικότητα, το 71% των εργοδοτών εκτιμά τη Συναισθηματική Νοημοσύνη περισσότερο από τις τεχνικές δεξιότητες κατά την αξιολόγηση των υποψηφίων.

Τι είναι η Συναισθηματική Νοημοσύνη;

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη ορίζεται ως η ικανότητα να κατανοείτε και να διαχειρίζεστε τα συναισθήματά σας, καθώς και να αναγνωρίζετε και να επηρεάζετε τα συναισθήματα των γύρω σας. Ο όρος επινοήθηκε για πρώτη φορά το 1990 από τους ερευνητές John Mayer και Peter Salovey, αλλά αργότερα έγινε δημοφιλής από τον ψυχολόγο Daniel Goleman.

Πριν από μια δεκαετία και παραπάνω, ο Goleman τόνισε τη σημασία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στην ηγεσία, λέγοντας στο Harvard Business Review: “Οι πιο αποτελεσματικοί ηγέτες εμφανίζουν ένα κοινό σημείο: Όλοι έχουν υψηλό βαθμό αυτού που έχει γίνει γνωστό ως Συναισθηματική Νοημοσύνη. Ο δείκτης νοημοσύνης και οι τεχνικές δεξιότητες παίζουν σημαντικό ρόλο, όμως υψηλοί δείκτες στη Συναισθηματική Νοημοσύνη απαιτούνται για είσοδο σε διευθυντικές θέσεις”.

Με την πάροδο των ετών, η Συναισθηματική Νοημοσύνη -γνωστή και ως EQ- έχει εξελιχθεί σε μια απαραίτητη δεξιότητα. Η έρευνα του παρόχου υπηρεσιών EQ, TalentSmart δείχνει ότι η Συναισθηματική Νοημοσύνη είναι ο ισχυρότερος προγνωστικός παράγοντας της απόδοσης. Οι εργαζόμενοι με υψηλή Συναισθηματική Νοημοσύνη είναι πιο πιθανό να παραμείνουν ήρεμοι υπό πίεση, να επιλύουν αποτελεσματικά τις συγκρούσεις και να ανταποκρίνονται στους συναδέλφους τους με ενσυναίσθηση.

Πως να εντοπίσετε την έλλειψη Συναισθηματικής Νοημοσύνης

Η έλλειψη κρίσιμων συναισθηματικών δεξιοτήτων μπορεί να οδηγήσει σε συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο, όπως παρεξηγήσεις που οφείλονται στην αδυναμία αναγνώρισης ή κατανόησης των συναισθημάτων.

Ένας από τους πιο συνηθισμένους δείκτες χαμηλής Συναισθηματικής Νοημοσύνης είναι η δυσκολία διαχείρισης και έκφρασης των συναισθημάτων. Μπορεί να δυσκολεύεστε να διαχειριστείτε κατάλληλα τις ανησυχίες των συναδέλφων σας ή να παλεύετε με την ενεργητική ακρόαση. Σκεφτείτε τις σχέσεις που έχετε με τους συναδέλφους σας. Είναι οι συζητήσεις σας τεταμένες; Κατηγορείτε επανειλημμένα τους άλλους όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα είχατε σχεδιάσει; Είστε επιρρεπείς σε ξεσπάσματα; Όλα αυτά είναι σημάδια έλλειψης Συναισθηματικής Νοημοσύνης.

Είναι σημαντικό να καλλιεργήσετε τις κοινωνικές δεξιότητες κατανοώντας και εξασκώντας την ενσυναίσθηση και τα βασικά συστατικά της Συναισθηματικής Νοημοσύνης.

Οι τέσσερις συνιστώσες της Συναισθηματικής Νοημοσύνης

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη συνήθως αναλύεται σε τέσσερις βασικές ικανότητες:

  • Επίγνωση των συναισθημάτων μας
  • Διαχείριση του Εαυτού
  • Επίγνωση των συναισθημάτων των άλλων
  • Διαχείριση σχέσεων

 

4 Core Competencies of Emotional Intelligence

Source: Harvard Business School Online

 

Για να αναπτύξετε τη Συναισθηματική σας Νοημοσύνη, είναι σημαντικό να κατανοήσετε τι συνεπάγεται κάθε στοιχείο. Ακολουθεί μια εμβάθυνση στις τέσσερις κατηγορίες:

  1. Επίγνωση των συναισθημάτων μας

    Η αυτογνωσία βρίσκεται στον πυρήνα των πάντων. Περιγράφει την ικανότητά μας όχι μόνο να αντιλαμβανόμαστε τα δυνατά και αδύνατα σημεία μας, αλλά και να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματά μας και την επίδρασή τους στην επίδοσή μας και την ομάδα μας.

    Σύμφωνα με έρευνα της οργανωσιακής ψυχολόγου Tasha Eurich, το 95% των ανθρώπων πιστεύει ότι έχει αυτογνωσία, αλλά μόνο το 10 έως 15% έχει στην πραγματικότητα, και αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα για τους υπαλλήλους σας. Η συνεργασία με συναδέλφους που δεν έχουν αυτογνωσία μπορεί να μειώσει την επιτυχία μιας ομάδας στο μισό και, σύμφωνα με την έρευνα της Eurich, να οδηγήσει σε αυξημένο άγχος και μειωμένα κίνητρα.

    Για να αναδείξετε τον καλύτερο εαυτό των άλλων, πρέπει πρώτα να αναδείξετε τον καλύτερο εαυτό σας, και εδώ μπαίνει στο παιχνίδι η αυτογνωσία. Ένας εύκολος τρόπος για να αξιολογήσετε την αυτογνωσία σας είναι να συμπληρώσετε την ανατροφοδότηση 360 μοιρών, κατά την οποία αξιολογείτε την απόδοσή σας και στη συνέχεια τη συγκρίνετε με τις απόψεις του προϊσταμένου σας, των συναδέλφων σας και των άμεσων αναφορών σας. Μέσω αυτής της διαδικασίας, θα αποκτήσετε γνώσεις σχετικά με τη δική σας συμπεριφορά και θα ανακαλύψετε πώς σας αντιλαμβάνονται στον οργανισμό.

  2. Η Διαχείριση του Εαυτού μας – Self-Management

    Η Διαχείριση του Εαυτού μας αναφέρεται στην ικανότητά μας να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας, ιδίως σε αγχωτικές καταστάσεις και να διατηρούμε μια θετική προοπτική παρά τις αναποδιές. Οι ηγέτες που στερούνται αυτοδιαχείρισης τείνουν να αντιδρούν και δυσκολεύονται περισσότερο να ελέγξουν τις αντιδράσεις τους.

    Η αντίδραση τείνει να είναι αυτόματη. Όσο πιο συντονισμένοι είστε με τη Συναισθηματική σας Νοημοσύνη, ωστόσο, τόσο πιο εύκολα μπορείτε να κάνετε τη μετάβαση από την αντίδραση στην ανταπόκριση. Είναι σημαντικό να σταματάτε, να αναπνέετε, να συγκεντρώνεστε και να κάνετε ό,τι χρειάζεται για να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας – είτε αυτό σημαίνει να κάνετε έναν περίπατο, είτε να τηλεφωνήσετε σε έναν φίλο – ώστε να μπορείτε να ανταποκριθείτε πιο κατάλληλα και σκόπιμα στο στρες και τις αντιξοότητες.

  3. Επίγνωση των συναισθημάτων των άλλων – Social Awareness

    Ενώ είναι σημαντικό να κατανοείτε και να διαχειρίζεστε τα δικά σας συναισθήματα, πρέπει επίσης να ξέρετε να «διαβάζετε» το κοινό σας. Αυτό στην πράξη σημαίνει να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα των άλλων και τη δυναμική που υπάρχει μέσα στον οργανισμό μας.

    Οι ηγέτες που αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα των άλλων έχουν και μεγαλύτερη ενσυναίσθηση. Προσπαθούν να κατανοήσουν την οπτική των συναδέλφων τους, γεγονός που τους επιτρέπει να επικοινωνούν και να συνεργάζονται πιο αποτελεσματικά με αυτούς.

    Η εταιρεία ανάπτυξης ηγεσίας DDI κατατάσσει την ενσυναίσθηση ως την υπ’ αριθμόν ένα ηγετική δεξιότητα, αναφέροντας ότι οι ηγέτες που κατέχουν την ενσυναίσθηση αποδίδουν περισσότερο από 40 τοις εκατό υψηλότερα στην καθοδήγηση, την εμπλοκή των άλλων και τη λήψη αποφάσεων. Σε μια ξεχωριστή μελέτη του Center for Creative Leadership, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι μάνατζερ που δείχνουν περισσότερη ενσυναίσθηση προς τους άμεσους αναφερόμενους τους, θεωρούνται από τα αφεντικά τους πιο αποτελεσματικοί.

    Επικοινωνώντας με ενσυναίσθηση, μπορείτε να υποστηρίξετε καλύτερα την ομάδα σας, βελτιώνοντας παράλληλα την ατομική σας απόδοση.

  4. Διαχείριση σχέσεων – Relationship Management

    Η διαχείριση σχέσεων αναφέρεται στην ικανότητα σας να επηρεάζετε και να καθοδηγείτε τους άλλους και να επιλύετε αποτελεσματικά τις συγκρούσεις.

    Ορισμένοι προτιμούν να αποφεύγουν τις συγκρούσεις, αλλά είναι σημαντικό να αντιμετωπίζετε σωστά τα ζητήματα που προκύπτουν. Έρευνες δείχνουν ότι κάθε σύγκρουση που δεν επιλύεται μπορεί να σπαταλήσει περίπου οκτώ ώρες εταιρικού χρόνου σε κουτσομπολιά και άλλες μη παραγωγικές δραστηριότητες, επιβαρύνοντας τους πόρους και το ηθικό.

    Αν θέλετε να κρατήσετε την ομάδα σας ευχαριστημένη, πρέπει να κάνετε αυτές τις δύσκολες συζητήσεις: Σε πρόσφατη έρευνα της Society for Human Resource Management, το 72% των εργαζομένων κατέταξε την αντιμετώπιση όλων των εργαζομένων με σεβασμό σε όλα τα επίπεδα, ως τον κορυφαίο παράγοντα ικανοποίησης από την εργασία.


Πως η Συναισθηματική Νοημοσύνη μπορεί να κάνει τους ηγέτες πιο αποτελεσματικούς

Οι ηγέτες δίνουν το παράδειγμα σε όλο τον οργανισμό με τη συμπεριφορά τους. Εάν στερούνται Συναισθηματικής Νοημοσύνης, αυτό μπορεί να έχει εκτεταμένες συνέπειες, με αποτέλεσμα τη χαμηλότερη αφοσίωση των εργαζομένων παρά το υψηλό ποσοστό κύκλου εργασιών.

Ενώ μπορεί να είστε άριστοι στη δουλειά σας από τεχνικής άποψης, αν δεν μπορείτε να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά με την ομάδα σας ή να συνεργαστείτε με άλλους, αυτές οι τεχνικές δεξιότητες κάποια στιγμή δεν θα έχουν τόσο μεγάλη σημασία. Κατακτώντας τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, μπορείτε να συνεχίσετε να προάγετε την καριέρα σας και τον οργανισμό σας.

Πηγή: https://online.hbs.edu/blog/post/emotional-intelligence-in-leadership?fbclid=IwAR087sdh5-lbWKX-ujCKfssygltSuy3–HF8Pha2_aJ4LU2OUqkownGOWxc

#emotionalintelligence #leadership #selfawareness #motivation #mentalhealthawareness #personaldevelopment #coaching #mindset #growthmindset #psychology #emotionalwellbeing #eq #personalgrowth