Η σύγκρουση είναι κάτι που οι περισσότεροι από εμάς θα προτιμούσαμε να μην αντιμετωπίσουμε. Όταν βλέπουμε άλλους να εμπλέκονται σε διαφωνία, η πρώτη μας σκέψη μπορεί να είναι απλώς να απομακρυνθούμε. Ωστόσο, μπορεί να μην έχετε αυτό το προνόμιο αν έχετε ηγετικό ρόλο στον οργανισμό σας. Αν η εταιρεία σας βασίζεται σε εσάς για να διασφαλίσετε ότι το τμήμα σας ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και καλλιεργεί ένα ευχάριστο και μη τοξικό περιβάλλον, ίσως είναι ευθύνη σας να παρέμβετε.

Οι ανεπίλυτες συγκρούσεις και τα σκληρά λόγια που συχνά ανταλλάσσονται δεν συμβάλλουν σε έναν ευτυχισμένο χώρο εργασίας. Κάνουν τους άλλους να αισθάνονται άβολα και μπορεί να κλιμακωθούν σε χειρότερα σενάρια. Για να διατηρήσετε τον χώρο εργασίας σας ασφαλή και την ομάδα σας θετική και παραγωγική, πρέπει μερικές φορές να επιστρατεύσετε τις ηγετικές σας ικανότητες στην επίλυση συγκρούσεων για να σώσετε την κατάσταση, ανεξάρτητα από το πόσο άβολα νιώθετε.

Συνήθεις αιτίες συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο

Τι προκαλεί συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο; Σύμφωνα με το Harvard Business Review, οι περισσότερες συγκρούσεις στο χώρο εργασίας μπορούν να αποδοθούν σε τέσσερις μόνο παράγοντες:

  • Κακή επικοινωνία
  • Ασαφείς προσδοκίες απόδοσης
  • Θέματα διαχείρισης χρόνου
  • Μη ξεκάθαροι ρόλοι των εργαζομένων

Το αν αυτά συμβαίνουν εκ μέρους της διοίκησης ή του προσωπικού δεν έχει πραγματικά σημασία. Καθένα από αυτά μπορεί να δημιουργήσει ένα εργασιακό περιβάλλον που μοιάζει συγκεχυμένο, τοξικό ή άδικο. Για παράδειγμα, εάν κανείς στην ομάδα δεν έχει σαφώς καθορισμένο ρόλο, οι ρόλοι τους μπορεί να επικαλύπτονται, αφήνοντας έναν ή δύο υπαλλήλους να αισθάνονται το κύριο βάρος της πίεσης. Ομοίως, αν κανείς στην ομάδα δεν είναι ξεκάθαρος ως προς την ημερομηνία λήξης του έργου, αυτό μπορεί να προκαλέσει την πρόωρη ολοκλήρωση ορισμένων εργασιών, ενώ άλλες εργασίες παραδίδονται με καθυστέρηση. Ως αποτέλεσμα, η ομάδα χάνει την προθεσμία του έργου και όλοι οι εμπλεκόμενοι παίρνουν ένα κόκκινο σημάδι στο μητρώο τους, ανεξάρτητα από το αν έφταιξαν ή όχι.

Αυτά είναι τα ζητήματα που προκαλούν δυσαρέσκεια στη δουλειά. Τα καλά νέα είναι ότι τα περισσότερα από αυτά μπορούν να αποφευχθούν μέσω της σταθερής ηγεσίας. Ωστόσο, αν αυτά τα μικρά ζητήματα δεν αντιμετωπιστούν και δεν διορθωθούν, οι υπάλληλοί σας θα νιώσουν άσχημα. Μπορεί να αρχίσουν να θεωρούν τη διοίκηση άδικη ή προκατειλημμένη και μπορεί να αρχίσουν να αναζητούν νέες θέσεις σε άλλες εταιρείες. Ο οργανισμός σας, στο σύνολό του, μπορεί επίσης να υποφέρει, ειδικά αν αποκτήσει τη φήμη ότι καλλιεργεί ένα non-inclusive περιβάλλον εργασίας. Αν θέλετε το τμήμα ή ο οργανισμός σας να ξεχωρίζει ως ένα αξιόπιστο και ευχάριστο μέρος εργασίας, πρέπει να γίνετε ‘ειδικός’  στην επίλυση συγκρούσεων.

Βασικές δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων

Ως επικεφαλής ομάδας, διευθυντής ή προϊστάμενος τμήματος, πώς επιλύετε παλιές συγκρούσεις που στοιχειώνουν το τμήμα σας εδώ και χρόνια και πώς εκτονώνετε νέες συγκρούσεις πριν γίνουν προβληματικές; Η απάντηση βρίσκεται στην ισχυρή ηγεσία. Αν θέλετε να εξελιχθείτε σε διοικητικό επίπεδο σε οποιονδήποτε κλάδο, θα χρειαστείτε αποδεδειγμένες ηγετικές ικανότητες και δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σας επιτρέπουν να επιλύετε μακροχρόνιες συγκρούσεις.

Αποτελεσματικές τεχνικές επικοινωνίας

Θεωρείτε τον εαυτό σας αποτελεσματικό ακροατή; Διατηρείτε οπτική επαφή με τα μάτια όταν κάποιος έρχεται σε εσάς με ένα θέμα που σας απασχολεί; Ακούτε ενεργά για να βεβαιωθείτε ότι κατανοείτε με σαφήνεια το πρόβλημα; Σέβεστε τα συναισθήματα του εργαζομένου σας;

Μπορεί να νομίζετε ότι έχετε κατακτήσει αυτές τις δεξιότητες, αλλά συμφωνεί η γλώσσα του σώματός σας; Αν λέτε όλα τα σωστά πράγματα, αλλά δεν είστε σε θέση να κοιτάξετε το άτομο στα μάτια και διατηρείτε μια συγκρουσιακή στάση με τα χέρια σας σταυρωμένα θυμωμένα μπροστά στο στήθος σας, μπορεί να μην αισθάνεται ότι έχει ακουστεί.

Η συναισθηματική νοημοσύνη στη διαχείριση των συγκρούσεων

Πώς θα βαθμολογούσατε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη κατά τη διάρκεια δύσκολων συνομιλιών; Προσπαθείτε να δείτε τον εαυτό σας στην κατάσταση του υπαλλήλου σας; Συγκρατείστε να μην κάνετε γρήγορες κρίσεις και να αντιδράσετε στα κουτσομπολιά που κυκλοφορούν; Ως ηγέτης, πρέπει να είστε πάνω από αυτά τα πράγματα. Πρέπει να έχετε ενσυναίσθηση και αυτογνωσία και να είστε γνώστες της εγκεκριμένης από την εταιρεία γλώσσας σχετικά με την DEIB (Diversity, Equity, Inclusion, and Belonging).

Αυτές οι δεξιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντικές σήμερα, καθώς η κοινωνία μας ευαισθητοποιείται όλο και περισσότερο σε προβλήματα όπως η ανισότητα, ο ορισμός του φύλου και ο ηλικιακός προσανατολισμός. Το λεξιλόγιο έχει αλλάξει, το ίδιο και οι προσδοκίες. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρήσετε το εργασιακό σας περιβάλλον ευχάριστο και το εργατικό σας δυναμικό ικανοποιημένο.

Επίλυση προβλημάτων και λήψη αποφάσεων

Τι γίνεται με τις ικανότητές σας στην επίλυση προβλημάτων; Είστε καλός στο να βλέπετε από πού ξεκίνησε αρχικά το πρόβλημα; Μερικές φορές, ούτε καν το άτομο που έρχεται σε εσάς με το πρόβλημα δεν θα μπορέσει να εντοπίσει τη βασική του αιτία, αλλά πρέπει να ξέρετε ποιες ερωτήσεις πρέπει να κάνετε για να γίνει αυτό εμφανές. Στη συνέχεια, εσείς και ο υπάλληλος, η ομάδα ή το τμήμα σας πρέπει να καταλήξετε από κοινού σε μια κατάλληλη λύση. Με αυτόν τον τρόπο, όλοι οι εμπλεκόμενοι αισθάνονται ότι ακούγονται. Το πρόβλημα όχι μόνο εξαφανίζεται, αλλά το ηθικό των εργαζομένων αυξάνεται ως υποπροϊόν της επίλυσής σας.

5 κορυφαίες στρατηγικές διαχείρισης συγκρούσεων

Όταν πρόκειται για την επίλυση των συγκρούσεων στο χώρο εργασίας, υπάρχουν πέντε στρατηγικές που πρέπει να χρησιμοποιήσετε. Κατακτήστε αυτά τα πέντε σημαντικά μαθήματα και θα γίνετε ένας καλύτερος και πιο αποτελεσματικός ηγέτης, τον οποίο οι άνθρωποι αισθάνονται ότι μπορούν να εμπιστευτούν.

  1. Αντιμετωπίστε τη σύγκρουση

    Το να αγνοήσετε ένα πρόβλημα στον εργασιακό χώρο μπορεί να σας φαίνεται καλή ιδέα. Ωστόσο, όταν πρόκειται για τα προβλήματα των ανθρώπων, η αγνόησή τους σπάνια είναι η σωστή λύση. Αυτή η αντίδραση μπορεί να κάνει τους εργαζόμενους να αισθάνονται εκφοβισμένοι, ξεχασμένοι, ασήμαντοι και δυσαρεστημένοι. Αντ’ αυτού, να είστε προληπτικοί όταν υποψιάζεστε για πρώτη φορά ότι κάτι δεν είναι σωστό. Ακολουθήστε τα κατάλληλα βήματα προς την κατεύθυνση της επίλυσης των συγκρούσεων και αντιμετωπίστε το πρόβλημα αντί να προσποιείστε ότι δεν το γνωρίζετε.

  2. Αποσαφηνίστε το ζήτημα που προκαλεί τη σύγκρουση

    Αφιερώστε χρόνο για να μάθετε τι ακριβώς συμβαίνει. Ελέγξτε τις πηγές σας και μην βασίζεστε στον μύλο των φημών της εταιρείας. Οι παρερμηνείες μπορεί μόνο να κλιμακώσουν το ζήτημα, γι’ αυτό βεβαιωθείτε ότι προσεγγίζετε τους σωστούς ανθρώπους και κάνετε τις σωστές ερωτήσεις.

  1. Φέρτε τα εμπλεκόμενα μέρη κοντά για να μιλήσουν

    Για να φτάσετε στη ρίζα του προβλήματος, πρέπει να πάτε απευθείας στην πηγή: στα δύο ή περισσότερα μέρη που εμπλέκονται στη σύγκρουση. Ενώ είναι καλό να μιλάτε μαζί τους ξεχωριστά, θα πρέπει να υπάρξει μια στιγμή που θα τους φέρετε μαζί, ενεργώντας ως διαμεσολαβητής. Επιτρέψτε τους να συζητήσουν τα θέματά τους και βοηθήστε τους να βρουν υγιείς λύσεις. Να είστε ανοιχτοί και θετικοί στην επικοινωνία σας και να τους ενθαρρύνετε να κάνουν το ίδιο.

  1. Προσδιορίστε μια λύση

    Ελπίζουμε ότι, μέχρι να φτάσετε σε αυτό το βήμα, θα έχετε καταλήξει σε μια λύση αποδεκτή από όλους τους εμπλεκόμενους. Τονίστε τη σημασία ενός σεναρίου win-win, όπου όλοι διατηρούν τη δουλειά τους και η ένταση στη δουλειά μειώνεται. Προσφέρετε συμβιβασμούς ή ανταλλάγματα που οι εργαζόμενοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να κάνουν ο ένας τον άλλον ευτυχισμένο, διατηρώντας παράλληλα τη δική τους αίσθηση ηρεμίας. Ενημερώστε τους συμμετέχοντες ότι η εξεύρεση μιας λειτουργικής λύσης είναι το μόνο αποδεκτό αποτέλεσμα.

  1. Παρακολούθηση και follow Up

    Η παρακολούθηση είναι ζωτικής σημασίας για την καλή επίλυση των συγκρούσεων, γι’ αυτό πρέπει να ελέγχετε ξανά για να βλέπετε τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεών σας. Τηρούν όλοι τη συμφωνία; Είναι και τα δύο μέρη ικανοποιημένα από το αποτέλεσμα; Τηρούνται τα όρια; Εάν όχι, μπορείτε να καλέσετε όλους στο γραφείο σας για μια δεύτερη συζήτηση για να αποκλιμακώσετε την κατάσταση πριν επαναληφθεί. Σε ακραίες περιπτώσεις, μπορεί να χρειαστεί να επιστρατεύσετε τις ισχυρές ηγετικές σας ικανότητες και την καλή σας κρίση για να λάβετε μια δύσκολη απόφαση, όπως ο υποβιβασμός ή η απόλυση.


Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην επίλυση συγκρούσεων

Τι γίνεται όμως με εκείνους τους υπαλλήλους που έχουν το χάρισμα να μπαίνουν στο πετσί σας; Φαίνεται να έχουν έμφυτη γνώση της χειραγώγησης των συναισθημάτων σας και τίποτα δεν τους δίνει μεγαλύτερη ικανοποίηση από το να σας κάνουν να χάσετε την ψυχραιμία σας. Η εκπαίδευση και η κατάρτιση είναι ζωτικής σημασίας όταν αντιμετωπίζετε αυτού του είδους τα μέλη της ομάδας, διότι το να χάσετε την ψυχραιμία σας και να καταφύγετε σε οργισμένα λόγια ή χαρακτηρισμούς μπορεί να σας φέρει σε βαθιά σύγκρουση με το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού σας.

Η συναισθηματική ρύθμιση είναι η ικανότητα να ελέγχετε τον τρόπο με τον οποίο αντιδράτε σε αυτά που λένε και κάνουν οι άλλοι. Εσωτερικά, μπορεί να είστε γεμάτοι με δυσαρέσκεια. Ωστόσο, προς τα έξω, πρέπει να δείχνετε ήρεμοι και λογικοί για να έχετε εποικοδομητικές αλληλεπιδράσεις και να επιλύετε τις συγκρούσεις στον χώρο εργασίας.

Επίλυση συγκρούσεων στην ηγεσία

Ως ηγέτης στο χώρο εργασίας, είστε υπεύθυνος για τον επαγγελματικό χειρισμό του εαυτού σας και του προσωπικού σας, ιδίως όσον αφορά τη διαχείριση των συγκρούσεων. Η παρακολούθηση ενός μαθήματος στην ηγεσία μπορεί να σας βοηθήσει και να σας δείξει πώς να την επιτύχετε, ακόμη και στις πιο δύσκολες καταστάσεις.

Ηγηθείτε δίνοντας το παράδειγμα

Ο σημαντικότερος τρόπος για να προσεγγίσετε τους υπαλλήλους σας και να κερδίσετε την εμπιστοσύνη τους είναι να ηγηθείτε με το παράδειγμά σας. Μην εμπλακείτε σε συμπεριφορές που είναι εκτός ορίων για τους άλλους. Μην περιμένετε περισσότερα από κάποιον άλλον απ’ ό,τι περιμένετε εσείς από τον εαυτό σας. Τέλος, φέρεστε στα μέλη της ομάδας σας όπως θέλετε να σας φέρονται. Βρείτε κοινό έδαφος και διατηρήστε έναν ανοιχτό διάλογο κατά τη διάρκεια δυσάρεστων αλληλεπιδράσεων.

Παροχή ευκαιριών κατάρτισης και ανάπτυξης

Προσπαθήστε να θυμάστε ότι επειδή απλώς εσείς καταλαβαίνετε ότι μια συγκεκριμένη γλώσσα ή συμπεριφορά είναι ταμπού, τα μέλη της ομάδας σας μπορεί να μην το κάνουν, και σε αυτό το σημείο μπορούν να βοηθήσουν τα προγράμματα κατάρτισης και ανάπτυξης. Βάζοντας όλα τα μέλη της ομάδας στα ίδια μαθήματα προσανατολισμού και εκπαίδευσης και παρέχοντας συνεχή εκπαίδευση καθώς οι πολιτικές αλλάζουν, τους δίνετε εργαλεία για να επιτύχουν. Οι ανθρώπινες σχέσεις στον εργασιακό χώρο είναι πολύ πιο περίπλοκες από ό,τι παλαιότερα. Οι εταιρείες έχουν πλέον πολύ μεγαλύτερη επίγνωση του πόσο εύκολο είναι να καλλιεργήσουν έναν εχθρικό εργασιακό χώρο χωρίς να το θέλουν. Επιτρέποντας τη συνέχιση τοξικών συμπεριφορών ή προσποιούμενοι ότι δεν συνέβησαν, μπορεί να αφήσετε τον εαυτό σας και την εταιρεία σας ευάλωτους σε νομικές ενέργειες. Η καλύτερη εναλλακτική λύση είναι απλώς να βεβαιωθείτε ότι όλοι λαμβάνουν την απαραίτητη εκπαίδευση στο χώρο εργασίας.

Αξιοποίηση των δεξιοτήτων επίλυσης συγκρούσεων για επαγγελματική ανάπτυξη

Έχετε όνειρα να ανεβείτε στην εταιρεία σας; Το γεγονός ότι βρίσκεστε σε ηγετικό ρόλο σήμερα δεν σας περιορίζει σε αυτά που μπορείτε να πετύχετε αύριο. Αν έχετε στο μάτι σας τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, το να έχετε ισχυρές δεξιότητες στην επίλυση συγκρούσεων μπορεί να σας βοηθήσει μια μέρα να πετύχετε τον στόχο σας.

Πηγή: https://online.champlain.edu/blog/top-conflict-resolution-strategies?fbclid=IwAR0iqZ-H-8Leo_VYSskp99TF9mnr1SX0lyznSrBW0QaHsL1P2ZfFlcNBDwM

#conflictmanagement #conflictresolution #conflict #mediation #leadership #communication #conflictcoaching #mediator #communicationskills #disputeresolution #communicationtips #personaldevelopment #growthmindset #projectmanagement #workplaceculture #business #employeeengagement #humanresourcesmanagement #personalgrowth #selfdevelopment #leadershipskills #changemanagement #conflicttransformation #communicationiskey