By Janki Devalia, Senior Consultant

 

Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε δει μια “σεισμική” αλλαγή στον κόσμο της εργασίας. Οι εξελίξεις στην τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη (AI) αγγίζουν όλους τους κλάδους και τους τομείς, με το HR να μην αποτελεί εξαίρεση. Το ερώτημα που τίθεται τώρα είναι, πώς επωφελούμαστε από αυτά που μπορεί να μας προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, επιδεικνύοντας παράλληλα την κατάλληλη προσοχή για τη διασφάλιση της τήρησης των νομικών και δεοντολογικών κατευθυντήριων γραμμών;

Η απάντηση δεν είναι απλή και σίγουρα δεν θα απαντηθεί ολόκληρη εδώ. Ωστόσο, καθώς συνεχίζουμε να κάνουμε αυτές τις συζητήσεις και να πειραματιζόμαστε, θα γινόμαστε όλο και πιο αποτελεσματικοί στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο HR. Καθώς το κάνουμε αυτό, είναι σημαντικό να εργαζόμαστε με την τεχνολογία και όχι εναντίον της και για να το κάνουμε αυτό, πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι σχετικά με το πώς να αξιοποιήσουμε τα δυνατά σημεία τόσο του ανθρώπου όσο και της τεχνητής νοημοσύνης.

Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη στο HR

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι γενικά ταχύτερη, πιο ακριβής και πιο ικανή να διατηρεί και να συνθέτει δεδομένα από τα ανθρώπινα όντα. Εμείς από την άλλη, έχουμε τη δυνατότητα να διαθέτουμε ανεκτίμητες και εστιασμένες στο μέλλον δεξιότητες όπως η δημιουργικότητα, η συναισθηματική νοημοσύνη και η κριτική σκέψη. Χρησιμοποιώντας αυτή τη λογική, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει στην αυτοματοποίηση εργασιών ρουτίνας, αφήνοντας στους ανθρώπους περισσότερο χώρο για να αξιοποιήσουν τη δημιουργικότητά τους και να ολοκληρώσουν πιο σύνθετες εργασίες, που δεν μπορούν ακόμη να ολοκληρωθούν από το AI. Είναι επίσης σημαντικό να εξετάσουμε πώς βλέπει τον εαυτό της η τεχνητή νοημοσύνη και ο καλύτερος τρόπος για να το μάθουμε, είναι να τη ρωτήσουμε απευθείας! Όταν τέθηκε το ερώτημα: “Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη στο HR”, το ChatGPT παρείχε μια μακρά λίστα προτάσεων, συμπεριλαμβανομένων των παρακάτω:

• Δημιουργία περιγραφών θέσεων εργασίας
• Δημιουργία διαδραστικού περιεχομένου (interactive on board material)
• Λειτουργία ως virtual assistant για γρήγορες απαντήσεις που σχετίζονται με το HR
• Διεξαγωγή ερευνών σε εργαζόμενους και συλλογή αποτελεσμάτων
• Αποσαφήνιση πολιτικών και διαδικασιών ανθρώπινου δυναμικού
• Βαθύτερη γνώση των τάσεων με βάση τα δεδομένα ανθρώπινου δυναμικού
• Υποστήριξη λήψης αποφάσεων βάσει δεδομένων

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα παραπάνω είναι ο τρόπος με τον οποίο το ChatGPT θεωρεί ότι συνδέεται με τις διαδικασίες HR – όχι αυτό που θα συνιστούσαν απαραίτητα οι ειδικοί στον τομέα του HR. Αν και όλες αυτές είναι ευκαιρίες για να βελτιώσουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε ως επαγγελματίες ανθρώπινου δυναμικού, για να αποκομίσουμε το μέγιστο όφελος ως ανθρώπινα όντα, πρέπει να κατανοήσουμε πώς να καθοδηγούμε και να προτρέπουμε καλύτερα την τεχνολογία, ενώ παράλληλα να ασκούμε την κριτική μας σκέψη για να αντλήσουμε τη μεγαλύτερη αξία από αυτήν.

Υπάρχει επίσης κάποια συζήτηση μεταξύ των επαγγελματιών HR σχετικά με το εάν η τεχνολογία απειλεί τις δουλειές μας. Κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου πρόσφατα, ρωτηθήκαμε πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο HR, διατηρώντας παράλληλα θέσεις εργασίας ή δραστηριότητες που απολαμβάνουν οι άνθρωποι. Ουσιαστικά, πώς και πού θέτουμε τα προστατευτικά όρια για να προστατεύσουμε την ανθρώπινη εμπειρία, καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς;

AI και HR: Πώς μπορούν να συνεργαστούν;

Για να απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση, πρέπει να αναγνωρίσουμε τις βασικές προτεραιότητες και τα σημεία επαφής της τεχνητής νοημοσύνης στο HR. Χρησιμοποιώντας αυτό, μπορούμε να καταλάβουμε τι πρέπει να συμβεί για να εργαστούμε αποτελεσματικά με την τεχνολογία για να ενισχύσουμε τον αντίκτυπό μας ως επαγγελματίες ανθρώπινου δυναμικού. Βασιζόμενοι στην έρευνα και τις πρόσφατες συνομιλίες μας με επαγγελματίες σε αυτόν τον τομέα, έχουμε εντοπίσει ορισμένα βασικά ζητήματα για τη δημιουργία των ορίων με σκοπό την προστασία της αξιολόγησης και της ανθρώπινης εμπειρίας καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται γρήγορα:

1. Διευκόλυνση της εκπαίδευσης
Για να εργαστούμε αποτελεσματικά με αυτήν την τεχνολογία, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι έχουμε εκπαιδευτεί στη διαχείριση συστημάτων για να ενισχύσουμε την ανθρώπινη εμπειρία στον χώρο του HR. Ένα παράδειγμα είναι η εκπαίδευση των επαγγελματιών ανθρώπινου δυναμικού σε βασικές δεξιότητες όπως η συναισθηματική νοημοσύνη, η κριτική σκέψη και η διαχείριση προκαταλήψεων που μπορεί να είναι χρήσιμες για να αντισταθμιστούν οι περιορισμοί της τεχνητής νοημοσύνης.

2. Ορθή χρήση ερωτήσεων
Όταν χρησιμοποιούμε την τεχνητή νοημοσύνη σε πρακτικές ανθρώπινου δυναμικού, μπορεί να διαπιστώσουμε ότι η τεχνολογία έχει “κοσκινίσει” τις ερωτήσεις ή τα σχόλια των τελικών χρηστών. Ως επαγγελματίες σε αυτόν τον τομέα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν μηχανισμοί για να απαντήσουμε σε όλα τα ερωτήματα, ενισχύοντας έτσι την ανθρώπινη εμπειρία.

3. Διαφάνεια των προμηθευτών
Καθώς βιώνουμε την εκθετική ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης στο HR, αναμφίβολα θα υπάρξουν πολλοί προμηθευτές που θα μπουν στην αγορά με τις τεχνολογίες τους. Για να διασφαλίσουμε ότι ενεργούμε σύμφωνα με τη δεοντολογία και τις αξίες μας, είναι σημαντικό για τους προμηθευτές να είναι σε θέση να γνωρίζουν περισσότερα και να μας ενημερώνουν για το “μαύρο κουτί” των αλγόριθμων που βοηθούν στη λήψη αποφάσεων.

4. Καθορισμός βασικών υπευθύνων λήψης αποφάσεων
Καθώς οι γραμμές μεταξύ της τεχνητής νοημοσύνης και της ανθρώπινης συμμετοχής σε μια διαδικασία ανθρώπινου δυναμικού γίνονται ασαφείς, είναι σημαντικό να σκιαγραφηθεί ποιος είναι τελικά υπεύθυνος για την τελική απόφαση. Μετά από αυτό, πού βρίσκεται η ευθύνη για την παροχή πληροφοριών και ανατροφοδότησης σχετικά με τα τελικά συμπεράσματα;

5. Εστίαση στη διαφορετικότητα, την ισότητα και την ένταξη (DEI)
Οι αλγόριθμοι που βρίσκονται πίσω από την τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να οδηγούν σε ομογενειοποιήσεις, ενώ τα δεδομένα που χρησιμοποιούν να υπόκεινται σε προκαταλήψεις. Ως κλάδος, έχουμε κάνει άλματα προόδου στον χώρο της DEI και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αυτό παραμένει προτεραιότητα καθώς αυξάνεται η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

6. Εφαρμογή ολιστικής προσέγγισης
Τελικά, ενώ μπορεί να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία για να βοηθήσουμε σε ορισμένους τομείς του HR, είναι σημαντικό να μην αγνοούμε ότι συνεργαζόμαστε με ανθρώπους, που είναι πολύπλοκοι και έχουν προτιμήσεις, ενδιαφέροντα και δυνατότητες απόδοσης που είναι σημαντικό να κοιτάξουμε ολιστικά πριν πάρουμε οποιεσδήποτε αποφάσεις.

Έχοντας διαβάσει αυτό το άρθρο και αναμφίβολα πολλά άλλα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη στο HR, μπορεί να έχετε καταλήξει σε παρόμοιο συμπέρασμα με εμάς, ότι δηλαδή αξίζει να σκεφτείτε την τεχνητή νοημοσύνη ως συνεργάτη. Έναν εντυπωσιακό συνεργάτη που μπορεί να βοηθήσει σε εργασίες ρουτίνας, αλλά απαιτεί ανθρώπινη επίβλεψη. Αν και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στον βαθμό στον οποίο στηριζόμαστε στην τεχνολογία, είναι μια συναρπαστική ευκαιρία να παρακολουθήσουμε πώς θα εξελιχθεί αναμφίβολα το τοπίο της τεχνητής νοημοσύνης στον χώρο του ανθρώπινου δυναμικού τους επόμενους μήνες και χρόνια.

Πηγή: https://talogy.com/en/blog/leveraging-ai-as-a-hr-professional/

#AIinHR #HRTech #HRInnovation #FutureOfWork #ArtificialIntelligence #HRTransformation #TalentManagement #AIAutomation #DigitalHR #HRTrends #PeopleAnalytics #WorkplaceTechnology #AIandHR #HRStrategy #HumanResources